French
b.Aug. 30, 1748, Paris
d.Dec. 29, 1825, Brussels
Jacques-Louis David is famous for his huge, dramatic canvasses of Napoleon and other historical figures, including Oath of the Horatii (1784), Death of Marat (1793) and The Sabine Women (1799). Early in his career he was a leader in the neoclassical movement; later his subjects became more modern and political. David was himself active in the French Revolution as a supporter of Robespierre and is sometimes called the chief propagandist for the Revolution; after the Reign of Terror ended he was briefly imprisoned for his actions. When Napoleon took power David became his court painter and created several grand canvasses of the Emperor, including the heroic Napoleon Bonaparte Crossing the Alps (1801) and the enormous Coronation of Napoleon and Josephine (1807). David also painted Napoleon in His Study (1812), with its famous image of Napoleon with one hand tucked inside his vest. After Napoleon ouster David went in exile to Brussels, where he remained until his 1825 death Related Paintings of Jacques-Louis David :. | Napoleon Crossing the Alps | Patroclus | Leonidas at Thermopylae | Consecration of the Emperor Napoleon (mk05) | Madame Raymond de Verninac | Related Artists:
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
Musee national de la Marine(National Navy Museum) is a maritime museum located in the Palais de Chaillot, Trocadero, in the XVIe arrondissement of Paris. It has annexes at Brest, Port-Louis, Rochefort (Musee National de la Marine de Rochefort), Toulon and Saint-Tropez. The permanent collection originates in a collection that dates back to Louis XV of France.
In 1748, Henri-Louis Duhamel du Monceau offered a collection of models of ships and naval installations to Louis XV of France, with the request that the items be displayed at the Louvre and made available to students of the Naval engineers school, which Duhamel headed. The collection was put on display in 1752, in a room of the first floor, next to the Academy of Sciences; the room was called "Salle de Marine" (Navy room), and was used for teaching.
With the French Revolution, the Salle de Marine closed in 1793. The collection was added to models owned by the King personally, to others owned by the Ministry of Navy, and yet others owned by emigres or executees (notably Philippe Égalite). A short-lived museum was opened between 1801 and 1803 at the Ministry of Navy, then located at Place de la Concorde.
DUMOUSTIER, PierreFrench painter (c. 1540 - after 1600)